Cum te lași de Fumat?

Știm cu toții că fumatul poate provoca o gamă largă de probleme de sănătate și asta conduce  spre scăderea considerabilă a duratei de viață. Cu toate acestea decizia de a renunța este una extrem de dificilă, mai ales ca cei mai mulți fumători se uită cu teamă spre perioada de sevraj.

Numărul global de fumători este de aproape 1,1 miliarde, dintre care 80% trăiesc în ţări cu venituri mici şi medii. La nivel mondial, peste 80% dintre fumători sunt bărbaţi. În majoritatea ţărilor, între 15%-50% din populaţie este afectată de fumat pasiv, iar în unele ţări expunerea involuntară la fumul de tutun afectează 70% din populaţie.

fumatul-in-romania

În România, se fumează zilnic peste 5 milioane de pachete de ţigări, iar aproximativ 85% dintre pacienţii cu cancer bronhopulmonar sunt fumători, potrivit Societăţii Române de Pneumologie. 70 de decese sunt cauzate zilnic de fumat. Totodata, acelasi for subliniază că 42.000 de oameni suferă complicații provocate de țigări. Potrivit unei analize făcută pe cifre furnizate de Organizația Mondială a Sănătății, în România un adult fumează în medie 1.619 țigări pe an, țara noastră ocupând locul 27 într-un clasament de 182 de țări. ( sursa aici)

 

Statisticile arată că 72% dintre fumători încearcă să renunțe … și totuși ei consideră că nu pot. Asta înseamnă că 72% dintre fumători  sunt controlați de obicei, în ciuda celor mai bune intenții ale lor.

Ce te oprește să renunți la fumat?

  • Nu poți face față simptomelor sevrajului.
  • Te temi să câștigi greutate.
  • Consideri că nu ai vointa.
  • Te bazezi pe țigări pentru a scăpa de stres și plictiseală.
  • Îți este greu să te opui fumatului în activitățile sociale.
  • Țigările te ajută în momente dificile din punct de vedere emoțional.

Studiile psihologilor arată că cei mai mulți fumători încearcă în medie de 10 ori înainte de a renunța definit la țigări. Nu suntem egali în fața țigărilor, așa că  unii oameni scapă cu doar câteva simptome ușoare atunci când renunță la fumat, dar alții au mai mult de tras cu sevrajul nicotinic.

 

Ce este sevrajul nicotinic?

 

Sevrajul nicotinic, recunoscut ca boală de DSM-IV, este definit ca totalitatea simptomelor care apar la oprirea aportului de nicotină după o utilizare îndelungată.

Cauza este simplă: fiind un drog în adevăratul sens al cuvântului, tutunul perturbă funcționarea creierului, generând o dependență atât fizică cât și psihică.

În general fumătorii au tendința de a exagera dezavantajele renunțării la fumat (efectele sevrajului) și de a minimaliza beneficiile (îmbunătățirea stării de sănătate, a performanțelor fizice, a aspectului exterior, a finanțelor personale).

Simptomele frecvente care pot apărea în timpul sevrajului nicotinic:

  • Pofte – care pot fi puternice la început, dar de obicei durează doar câteva minute. Și în funcție de rezistența fiecăruia, acestea vor scădea în intensitate în timp.
  • Neliniște, iritabilitate crescută, anxietate și capacitate de concentrare scăzută
  • Tulburări ale somnului – care vor trece pe măsură ce corpul tău obișnuiește să nu fumeze.
  • Transpirații reci, frisoane
  • Tuse, dureri în gât și strănut
  • Constipație
  • Amețeli

Relaxarea și respirația profundă te pot ajuta. Este, de asemenea, o idee bună să reduci consumul de cofeină, deoarece atunci când renunți la fumat corpul tău absoarbe aproape de două ori mai multă cofeină ca de obicei, ceea ce te poate face să te simți anxios, iritat și neliniștit.

Iritabilitate, furia, anxietate, starea de spirit depresivă – toate acestea sunt normale în cadrul sevrajului nicotinic: nu intra în panică, sunt doar trecătoare. Gândește-te înainte de a începe procesul și acceptă că vei fi emoțional pentru o perioadă de timp.

de-ce-nu-te-lasi-de-fumat

Starea emoțională în timpul sevrajului

 

În primele zile sau săptămâni după ce renunți la fumat suișurile și coborâșurile emoționale s-ar putea simți ca o plimbare cu rollercoaster-ul.

Încetarea bruscă a consumului de nicotină va conduce, în mod natural, la emoții puternice. Unii oameni asociază renunțarea la fumat cu sentimentul pierderii unui prieten. Nici nu este de mirare dacă (în unele cazuri) ți-ai trait o jumătate din viață cu țigările alături.

Însă, atât  timp cât înțelegi că aceasta este doar o etapă și ceea ce simți este normal, poți să treci mai ușor prin vremurile grele și să ajungi să te simți mai încrezător fără țigări și asta știind cât de repede te poți recupera:

6 ore după ce ai renunțat – ritmul cardiac va încetini și tensiunea arterială va deveni mai stabilă

1 zi după ce ai renunțat – nivelul de monoxid de carbon din sânge va scădea și oxigenul va ajunge mai ușor la inimă și mușchi

O săptămână după ce ai renunțat – simțul gustului și al mirosului se vor îmbunătăți și plămânii tăi vor fi mai bine, înlăturând mucusul, gudronul și praful

Trei luni după ce ai renunțat – vei scăpa de orice tuse, imunitatea și circulația sângelui în mâini și picioare se va îmbunătăți

Șase luni după ce ai renunțat – nivelul  de stres scade, scade și incidența bolilor de plămâni și inimă

Un an după ce ai renunțat – plămânii tăi sunt mai sănătoși și respirația va fi mai ușoară în

Termen de doi până la cinci ani – riscul de boli de inimă va scădea semnificativ (și va continua să facă acest lucru în timp)

Termen de cinci ani – riscul femeilor de cancer de col uterin va fi același ca și cum nu ar fi fumat niciodată

După 10 ani – riscul de cancer pulmonar va fi mai mic

După 15 ani – riscul de atac de cord și accident vascular cerebral va fi similar cu cel al unei persoane care nu a fumat niciodată.

 

Gestionarea simptomelor

 

Deși simptomele de sevraj reprezintă o adevărată provocare, există modalități prin care poți să-și păstrezi motivația:

Menține o listă a motivelor pentru care ai decis să renunți și păstreaz-o la îndemână pentru acele momente când ești tentat să fumezi.

Fă-ți planuri și rămâi ocupat.

Amintește-ți  că orice poftă durează maxim 10  minute.

Fă o respirație profundă și bea un pahar cu apă.

Bucură-te de banii pe care îi salvezi. Eforturile tale merită să fie răsplătite.

 

Hipnoza pentru renunțare la fumat

 

Pentru un fumător, țigările au ajuns să facă parte din țesătura vieții de zi cu zi, devenind parte a atâtor activități. Obiceiurile se formează, creând relații asociative cu lucruriv sau activități precum hrană și alcool sau chiar condusul. Fumătorii învață să se identifice cu actul de a fuma. Trebuie să înțelegi că poftele psihologice sunt la fel de reale ca cele chimice. Poate cel mai important, țigările devin pentru majoritatea oamenilor o parte a unui mecanism de coping pentru a încerca să facă față presiunilor emoționale precum stresul și plictiseala sau cele sociale.

Când un fumător devine supărat, el sau ea ajunge la țigară pentru a încerca să se simtă mai bine. Adevărul este ca țigările sunt un prieten fals care încearcă să te controleze și să te rănească.

 Studiile recente ne spun că trupurile noastre elimină nevoia de nicotină la numai câteva zile după ce am renunțat la fumat. Dacă ar fi o dependență fizică pură, am fi terminat cu fumatul după câteva zile de la ultima țigară. Dar, după cum știu majoritatea fumătorilor, poftele continuă, de obicei.

Acest lucru se datorează nevoilor psihologice care continuă să conducă motivația de a fuma. Acesta este locul unde hipnoza ajută. Hipnoza este un instrument excelent pentru reînvățare. Prin schimbarea motivațiilor subconștiente, vei schimba obiceiurile și asociațiile care conduc la o mare parte din acest comportament. De asemenea, poți învăța abilități noi de a face față, astfel încât țigara să nu fie necesară în momentele stresante sau emoționale.

Cu aceste noi atitudini și instrumente, obținerea primelor două zile de dependență chimică este de obicei mult mai ușoară. A trata atât dependența chimică, cât și pe cea psihologică este cheia reală a renunțării la fumat pe termen lung.

Toate aceste credințe, temeri, obiceiuri instalate în jurul fumatului pot fi înlocuite cu unele sănătoase, benefice ție dacă lucrezi la nivel Subconștient. Astefel atunci rata de rezolvare și lăsare de fumat crește exponențial. Fumatul este o nevoie interioară. Această nevoie este inconștientă (subconștientă) iar atunci când rezolvi și înlături această nevoie, nu mai este necesar să îți folosești voința pentru că nu mai ai ce să controlezi.

Dacă vrei să înveți să lucrezi cu Subconștientul fie că este vorba de te lăsa tu de fumat, sau de a-i ajuta pe alții să fie sănătoși acum poți participa la un astfel de Training unde înveți enorm de multe.

Îți recomand singurul Training Profesional de Hipnoză din România unde ai acces la informații, practică și experiențe extraordinare. Unii oameni vin la acest training pentru dezvoltarea lor personală în timp ce alții vin pentru că vor să fie mai buni profesioniști și pentru a oferi cele mai bune soluții clienților lor. Aceștia lucrează cu oamenii și sunt traineri, terapeuți, psihologi, medici, sau alte categorii profesionale care implică lucrul cu oamenii.

Pentru a afla mai multe despre acest Training Profesional de Hipnoză dă click AICI

 

2019-01-31T09:55:09+02:00 30 ianuarie 2019|