Învață Crește Dăruiește cu Eugen Popa – Detectarea minciunii

În emisiunea de marţi Învaţă, Creşte, Dăruieşte am ales un subiect care stârneşte mult interes atât în zona personală cât şi profesională – detectarea minciunii. Am vorbit despre dezvoltarea abilităților de detectare a comportamentului simulat prin tehnici de comunicare nonverbală şi nonverbală cu specialistul Paul Herinean.

Paul Herinean este psiholog specializat în analiză comportamentală, specialist în tehnici de relaţionare şi detectare a comportamentului simulat, dar şi trainer certificat în acest domeniu.

Analiza comportamentală presupune două paliere de comunicare: paraverbală şi nonverbală. Comunicarea paraverbală include tonalitatea, ritmul şi ritmicitatea cu care îţi transmiţi mesajul sau îţi este transmis. Aceste nuanţe sunt specifice şi definesc o persoană, arătându-ne ce emoţii, stări sunt reale sau simulate. Comunicarea nonverbală însoţeşte aceste nuanţe ale tonalităţii cu gesturi, mişcări, limbaj al trupului.

Indicatorii de limbaj, fie ei paraverbali sau nonverbali, sunt cei care ne semnalează dacă persoana din faţa noastră are o atitudine naturală, sinceră sau simulează un comportament pentru a-şi ascunde adevărata stare. Indicatorii de limbaj pot fi generali, semnale pe care le întâlnim oriunde indiferent de cultură sau subiect ( de exemplu aduci când duci mâna la nas, mâna la gat sau la ureche trădeazi o anxietate, o nelinişte puternică, un disconfort). A doua categorie de indicatori sunt cei specifici, care fac parte din atitudinea obişnuită a unei persoane, sunt gesturi sau poziţii obţinute în urma experienţei de viaţă ( aici cel mai cunoscut exemplu sunt ticurile).

Dacă în cazul indicatorilor generali putem recunoaşte uşor semnalele, în cazul celor specifici este nevoie de o calibrare, de trecere a persoanei cu care comunici prin diferite stări, de confort şi de disconfort pentru a putea clasifica gesturile sale.

Ca în orice domeniu, pregătirea pentru detectarea comportamentului simulat depinde foarte mult de aptitudinile native, de experienţă, de competenţe profesionale. Cu cât aptitudinile native ( atenţie, concentrare, asertivitate, inteligenţă emoţională) sunt la un nivel mai înalt, cu atât îți poţi însuşi mai usor tehnicile şi metodele de “citire” comportamentală. Asta nu înseamnă însă că prin motivaţie şi exercițiu nu poţi ajunge la un nivel bun, la o creştere a capacităţii de relaţionare.

Urmăreşte integral emisiunea dacă vrei să înveţi câteva lucruri practice despre negociere, relaţionare prin detectarea comportamentului interlocutorului, fie că el este soţia, vânzătoarea de la magazin sau un coleg de birou.

Dacă ți-a plăcut, poți chiar să te abonezi la newsletter! Chestia aia de mai jos unde bagi datele tale si apoi dai click pe butonul roșu pe care scrie ‘Mă Abonez’!

PS: Spread the Dragostea! Dă și altora să citească, distribuie mai departe!

2016-08-25T03:00:15+00:00 25 august 2016|