Anxietatea se vindecă?

“Mâine am un interviu pentru un job nou. Mă voi descurca oare?

“Primesc rezultatul analizelor peste 3 zile. Cum o să pot aștepta atât?”

“Am de terminat proiectul ăsta și nu cred că mă pot descurca singur…”

…. Etc.

Să ai astfel de gânduri în fața unor evenimente noi, neașteptate sau nedorite în viața ta este firesc, să fii îngrijorat este cât se poate de normal. Însă atunci când neliniștea provocată de astfel de gânduri nu mai este doar o stare mentală, ci cuprinde întreg corpul (inima îți bate mai puternic, respirația devine sacadată sau prea accelerată, muschii se încordează, transpiri sau ai senzații reci, ai furnicături la stomac etc) este foarte posibil să suferi de o tulburare de anxietate.

Anxietatea poate fi o considerată o reacție naturală a corpului în fața stresului, o reacție normală la pericol, răspunsul automat de luptă sau fugi care este declanșat atunci când te simți amenințat, sub presiune sau când te confrunți cu o situație provocatoare, precum un interviu de muncă, un examen sau prima întâlnire.

Ca și frica, cu moderație, anxietatea nu este neapărat un lucru rău. Te poate ajuta să rămâi alert și concentrat, te impulsionează să treci la acțiune și poate fi un factor motivator în rezolvarea problemelor. Dar când anxietatea este constantă și/sau copleșitoare – când grijile și temerile interferează constant cu relațiile și cu viața ta de zi cu zi – probabil că ai trecut linia de la anxietatea normală pe teritoriul unei tulburări de anxietate.

Deoarece o tulburare de anxietate este formată, în general,  dintr-un grup de afecțiuni conexe, mai degrabă decât dintr-o singură tulburare, simptomele pot varia de la o persoană la alta. Un individ poate suferi de atacuri de anxietate intense, care lovesc fără avertisment, în timp ce la altul intervine panica când este nevoit să petreacă timp în activități sociale. Altcineva se poate lupta cu o frică paralizantă de a conduce sau cu gânduri incontrolabile, intruzive. În același timp, sunt foarte mulți oameni care trăiesc  într-o stare constantă de tensiune și îngrijorare de orice și din orice.

Anxietatea poate fi clasificată astfel:

  • Fobiile;
  • Tulburarea de panică;
  • Tulburarea obsesiv-compulsivă;
  • Reacţia acută la stres;
  • Tulburarea de stres posttraumatic;
  • Anxietate generalizată

Deși o tulburare de anxietate poate fi debilitantă, împiedicându-te să trăiești viața pe care ți-o dorești, este important să știi că tulburările de anxietate sunt printre cele mai frecvente probleme de sănătate mintală și sunt foarte tratabile. Odată ce ai înțeles tulburarea de anxietate, există pași pe care îi poți face pentru a reduce simptomele și a recâștiga controlul asupra vieții tale.

 

Anxietatea generalizată

 

Persoanele care au tulburarea de anxietate generalizată manifestă o grijă excesivă pentru mai multe evenimente şi activităţi într-un mod aproape neîntrerupt. Persoanele care suferă de anxietate generalizată tind să se aștepte tot timpul la dezastre, “pun răul în față”, nu se pot opri să se îngrijoreze în legătură cu serviciul, familia, relația, copilul etc. Adesea aceste griji sunt nerealiste sau disproporționate față de situația reală. Activitățile cotidiene devin o sursă permanentă de îngrijorare, cauzând o stare continuă de frică.

Cauzele care declanșează anxietatea generalizată nu sunt cunoscute cu exactitate, dar se pare că la baza ar sta factori genetici, chimia creierului și factori de mediu.

 

Simptome

 

Semnele și simptomele comune de anxietate includ:

 

  • Stare de neliniște și  încordare
  • Senzația de  pericol iminent, de panică
  • O frecvență cardiacă crescută
  • Respirația rapidă (hiperventilație)
  • Transpiraţie
  • Tremurături
  • Stare de oboseală, lipsă de energie
  • Probleme de atenție și concentrare
  • Probleme cu somnul
  • Probleme gastrointestinale
  • Dificultăți în controlul stării de îngrijorare
  • Dorința de a evita lucrurile care declanșează anxietatea

 

 

Cum tratezi anxietatea?

 

Dacă te confrunți cu o anxietate ușoară, cu episoade periodice dar scurte de anxietate, iată ce poți face pentru a prevenire și detensionare:

 

Tehnici de relaxare: activitățile simple pot ajuta la calmarea simptomelor mentale și fizice ale anxietății. Yoga, meditație, exerciții de respirație, sport, un somn lung… ai de unde alege.

Exerciții de înlocuire a gândurilor negative cu cele pozitive: Fă o listă cu gândurile negative care ar putea să apară în timpul momentelor de  anxietate și încă o listă lângă să conțină gânduri pozitive, credibile pentru a le înlocui pe cele negative. Folosește-o de fiecare dată când te simți cuprins de anxietate sau îngrijorare în exces. În timp aceste gânduri pozitive, vor apărea singure pentru a liniști mintea.

Crearea unei imagini mentale a înfruntării cu succes și a cuceririi unei frici specifice poate ajuta, de asemenea, atunci când simptomele de anxietate au o cauză clară.

Comunică: vorbește despre anxietatea  cu persoane de încredere,  care îți pot oferi sprijin. Nici neacceptarea, nici evitarea nu te vor ajuta în lupta cu monstrul interior, este important să îți accepți și să îți asumi momentele de anxietate.

Exercițiu fizic: sportul te va ajuta să-ți îmbunătățești imaginea de sine și eliberează substanțe chimice în creier care declanșează sentimente pozitive.

 

Dacă însă episoadele de anxietate ajung să interfereze puternic cu viața ta, devin copleșitoare și greu de controlat, este timpul să faci mai mult pentru a te vindeca.

În 26-29 septembrie vom aduce în România, în premieră la Asociația Română de Hipnoză, tehnica  IEMT care va fi predată chiar de către Andrew T. Austin, creatorul tehnicii. Terapia constă în faptul că orice experiență pe care o avem, este „codificată” la nivel mental și, pentru a o accesa, trebuie să „ne uităm la ea”. Terapia se folosește de mișcarea ochilor care permite accesarea informațiilor. Împreună  cu mișcări simple ale ochilor, IEMT folosește și tehnici de interogare pentru a schimba modele de gândire și credințe dăunătoare, producând rezultate fantastice în cazul oricărui tip de anxietate, dar și depresie sau stres.

Pentru detalii și înscriere – www.hipnoza.ro/iemt

2019-08-07T16:15:54+02:00 7 august 2019|

Lasa un comentariu