Hipnoza este un subiect fascinant care hrănește imaginația a milioane de oameni. Unii o privesc cu teamă, neîncredere și respingere, alții cu amuzament, alții cu speranță.
De-a lungul timpului hipnoza a fost folosită atât ca divertisment, ca o metodă de relaxare dar si ca tratament complementar iar rezultatele sale par de multe ori miraculoase.
Hipnoza nu este magie dar poate genera de multe ori rezultate ce par magice. Este folosită tot mai des în instituții de prestigiu din întreaga lume pentru a ajuta oamenii să își rezolve problemele și durerile și să își atingă scopurile.
O simplă căutare pe scholar.google.com (unde găsești DOAR studii academice oficiale) pentru termenul „hypnosis” generează peste 270.000 de rezultate. Acestea cuprind studii, cercetări, lucrări realizate de spitale, universități, oameni de știință din întreaga lume.
A spune că hipnoza și hipnoterapie nu există sau că este o modalitate arhaică sau periculoasă nu arată decât o lipsă de informare sau pur și simplu rea-voință din partea celui care susține acest lucru.
Deși Hipnoza a primit numele pe care îl poartă astăzi abia în secolul 19, mulțumită lui James Braid, chirurg scoțian, ea a fost utilizată sub diferite forme încă din timpuri străvechi. Mențiuni despre hipnoză se găsesc în Egiptul Antic, în Grecia Antică (templele somnului) și chiar și în anumite pasaje din Biblie.
În ultimii ani oamenii au început să apeleze tot mai des la această modalitate pentru a-și rezolva problemele sau pentru a-și asigura o viață mai bună, mai sănătoasă și mai fericită. Internetul a deschis larg poarta cunoașterii iar oamenii au avut astfel mult mai mult acces la informație putând să își formeze propria opinie în loc să accepte tacit o informație gata prelucrată de alții.
Scopul acestui articol este să îți ofere o viziune în profunzime a hipnozei și să îți dezvăluie elementele esențiale care fac ca hipnoza să funcționeze și să genereze rezultatele pe care le are.
ATENȚIE!!!
Este foarte important de reținut că este posibil ca mare parte din ceea ce crezi despre hipnoză să NU se regăsească în această prezentare și pe alocuri chiar să fie contrazis de ceea ce urmează să citești. Rămâi cu mintea deschisă, citește până la capăt și reține faptul că informațiile prezentate aici nu sunt opinii personale ci sunt rezultatul a sute de ani de studii, practică, experiență din partea a mii de specialiști în domeniu.
Multe dintre din aceste informații pot fi privite ca elemente de bază în comunicare dar generează un efect special nu atât datorită conținutului informației cât modului în care aceasta este transmisă, ordinii în care este redată.
Ce este Hipnoza?
Înainte de a putea vorbi despre Secretele Hipnozei este important să clarificăm ce este de fapt Hipnoza.
Hipnoza nu este relaxare si relaxarea nu este hipnoză.
Așadar, ce este Hipnoza?
Pe scurt, Nu Știu!
Nimeni nu știe exact pentru că hipnoza poate fi definită atât ca proces cât și ca stare. Există zeci de definiții ale hipnozei multe dintre ele fiind radical greșite, începând chiar cu Dicționarul Explicativ al Limbii Române care spune că „trăirile și acțiunile celui hipnotizat fiind supuse voinței hipnotizatorului” ceea ce este complet greșit.
De-a lungul anilor am realizat multe interviuri cu unii dintre cei mai experimentați hipnotiști și hipnoterapeuți din lume iar la întrebarea „Ce este hipnoza?” desi de cele mai multe ori asemănătoare, răspunsurile au fost variate.
Definiția cel mai des folosită de către specialiști este următoarea: Hipnoza este depășirea (ocolirea) factorului critic al minții conștiente și stabilirea unei comunicări cu subconștientul. Este o definiție general acceptată dar oarecum greu de reținut de publicul larg.
Asta m-a făcut să caut o formulare mai simplă și ușor de memorat de către oameni. Așa am ajuns la o formulare pe care o folosesc mereu atunci când vorbesc despre hipnoză. Este mult mai simplă și înglobează aceeași idee: hipnoza este suspendarea neîncrederii.
Hipnoza se bazează pe comunicare, are nevoie de un context și de un scop pentru care este realizată. Fără aceste elemente, nu va funcționa.
Hipnoza este atât un proces cât și o stare. Starea de hipnoză poate apărea atât în urma procesului cât și independent de acesta.
Hai deci, să explorăm acum care sunt secretele hipnozei, care sunt elementele esențiale pentru a putea hipnotiza pe cineva, pentru a induce starea de transă hipnotică.
Secretul I: Contractul
Hipnoza este ca un dans. Este întotdeauna nevoie de doi pentru ca dansul să fie unul reușit. Gândește-te că vrei să înveți un dans. Cauți un profesor de la care să înveți și apoi, îl lași să te învețe, îi dai voie să te conducă. La fel și cu hipnoza. Mai exact, cu procesul de hipnoză.
Atunci când dansezi, cineva conduce și cineva este condus. A te lăsa condus nu înseamnă însă a pierde controlul ci reprezintă un act de voință prin care clientul, de bună îi dă voie, îi permite hipnotistului să conducă ședința, fără să se împotrivească, fără să analizeze, ci doar lăsându-se purtat.
Hipnoza este un contract, o colaborare între două părți în care fiecare știe ce are de făcut. Dacă acest contract este încălcat, atunci procesul nu va funcționa și nu vei obține rezultatele dorite. Este esențial ca persoana cu care lucrezi să știe că tot ce are de făcut, este doar să pună în practică (fizic sau imaginar) sugestiile pe care le primește. Dacă nu face acest lucru, este ca și cum a încălcat contractul iar atunci rezultatele nu vor mai fi cele dorite.
Hipnoza este ca atunci când ești absorbit de o carte sau de un film. Este atunci când ești captivat, acaparat, capturat de o poveste. Atunci când TU „ești acolo” și trăiești intens experiențele descrise. Oricine ar dori să aibă o experiență de hipnoză ar trebui să cunoască această informație înainte de a începe și să înțeleagă că aceasta este singura atitudine față de sugestiile primite.
Secretul II: Congruența
Știi sentimentul acela când asculți pe cineva vorbind și parcă nu e cum trebuie? Ceva „nu pușcă”, prea e „legat cu ață albă”. Oricât s-ar strădui să te convingă, ceva în tine strigă NU! Nu asculta, nu crede.
În același timp, sunt persoane care nici măcar nu trebuie să deschidă gura iar tu să simți instant că ai încredere totală în acea persoană. Modul în care se mișcă, gesturile pe care le are, privirea sa, toate îți inspiră încredere!
Acest sentiment visceral îl atribuim intuiției. Este de fapt suma semnalelor pe care le percepem la și de la acea persoană în mod inconștient. Este dacă vrei, un detector de minciuni la purtător.
Comunicarea este un proces care înglobează mai multe aspecte și nu doar cel verbal. Comunicăm nu doar prin cuvintele pe care le spunem (statistic vorbind, cuvintele reprezintă cel mai mic procentaj din comunicare) ci și prin modul în care rostim cuvintele, gesturile care însoțesc vorbele noastre, atitudinea, privirea, tonul vocii și multe altele.
Dacă toate aceste elemente nu sunt „aliniate” atunci mesajul pe care îl transmiți nu este congruent iar acest lucru va fi perceput de cel cu care comunici și nu îi va genera încredere.
Congruența este esențială în procesul de hipnoză și de multe ori poate dărâma toată munca depusă sau, din contră, poate fi liantul care susține acest efort și aduce rezultatul mult dorit.
Ce înseamnă să fii congruent?
Mă bucur că m-ai întrebat. Hai să îți dau câteva exemple:
- Atunci când vorbești despre un film și spui că ți-a plăcut foarte mult dar faci o grimasă ca și cum ai văzut pe muma pădurii
- Atunci când spui cuiva să se relaxeze pe un ton răspicat
- Când vrei să mergi înainte dar te uiți înapoi
- Când zici că ești fericit dar ai o privire posomorâtă și umerii căzuți
- Când zici că nu îți este foame dar nu te oprești din mâncat… Ai prins ideea.
Toate aceste semnale sunt percepute de oameni în mod inconștient. Mai mult decât atât, avem această percepție chiar și atunci când suntem cu ochii închiși! Înregistrează-te spunând o frază stând cu capul și umerii plecați și apoi aceeași frază stând în picioare, cu spatele drept și privirea în sus. Sau, fă comparație între înregistrări atunci când vorbești stând băț, fără să te miști deloc și atunci când gesticulezi. Ascultă apoi înregistrările și vei fi șocat de diferențe.
De aceea este foarte recomandat să gesticulezi și să creezi și să vizualizezi în mintea ta scenariul pe care i-l sugerezi celui cu care lucrezi. Acest lucru te va ajuta să fii chiar tu în acea poveste și astfel este ca și cum ai povesti din interior. Iar asta creează congruență. Congruența generează încredere. Încrederea generează acceptare (a sugestiilor). Acceptarea sugestiilor generează rezultatul dorit.
Secretul III: Imaginează-ți
Imaginația joacă un rol central în orice ședință de hipnoză. Este poate, cel mai utilizat cuvânt din „trusa de unelte” a unui terapeut care utilizează hipnoza.
Dar oare de ce este atât de importantă imaginația?
Simplu. Absolut întreaga noastră experiență, fiecare clipă, fiecare trăire, fiecare senzație, există prin intermediul și datorită imaginației. Imaginația este procesul prin care mintea caută să „potrivească”, să „asocieze” semnalele pe care primește prin simțuri, cu informații deja existente în baza sa de date.
Universul din jurul nostru nu este altceva decât o aproximare a minții noastre. Este creat în și de mintea noastră. Și atunci ce ne rămâne? Ce este de fapt real și ce este creația noastră?
Singura parte a minții care face diferența între „real” și „imaginar” este mintea conștientă.
La nivel subconștient nu există această distincție.
Ei bine, imaginația poate juca două roluri. Pe de o parte poate fi un act volitiv, conștient, sub forma gândurilor și imaginilor create la voință sau acceptate din partea cuiva.
Pe de altă parte, poate fi mesagerul subconștientului scoțând la iveală fricile noastre, îmbolnăvindu-ne de scenarită și alte asemenea.
Imaginația se află la pragul dintre conștient și subconștient. Este cheia care deschide poarta și permite informațiilor conștiente să pătrundă în subconștient și vice-versa. Este puntea dintre cele două minți.
Ori de câte ori îi spui cuiva „imaginează-ți” tu practic deschizi această poartă, îl ajuți să se teleporteze, să treacă puntea, să se transpună în altă experiență decât cea în care se află fizic, concret, în acea clipă.
Mintea Subconștientă NU face diferența dintre „real” și „imaginar”. Odată ce ai deschis această poartă, sugestiile ajung la nivel subconștient unde vor fi acceptate și se vor „instala” atâta vreme cât persoana cu care lucrezi își dorește acest lucru.
Mai ții minte ce spuneam despre contractul hipnotic? Hipnoza funcționează doar dacă cel hipnotizat acceptă sugestiile. Dacă el vrea o experiență plăcută, de relaxare, iar tu îi sugerezi că luptă în ring, atunci acea sugestie nu va funcționa.
Secretul IV: Puterea Poveștii
Dintre toate formele de comunicare, povestea are cea mai mare putere de transformare. Povestea este cea care ne ajută să ne teleportăm în timp și spațiu, să fim prinți și prințese, să fim exploratori, îndrăgostiți, fermieri sau luptători.
Iar atunci când vine vorba să povestim, nimic nu ne va ajuta mai mult ca metaforele!
Metaforele ne ajută să comparăm, să ne proiectăm, să ne punem în pielea personajului. Metaforele activează imaginația și ne ajută să construim în mintea clientului filmul, povestea care îl va ajuta să obțină ceea ce își dorește.
Ai realizat vreodată faptul că, pentru a înțelege ce îți povestește cineva, nu poți face acest lucru decât dacă te imaginezi pe tine acolo, decât dacă te transpui în poveste? Drept urmare acest proces devine unul personal deși noi nu realizăm aceasta.
Milton Erickson, unul dintre „părinții” hipnozei este renumit tocmai pentru abilitatea de a spune povești care îi ajutau pe oameni să se transforme. Ori de câte ori venea cineva cu o problemă el spunea: Asta îmi amintește de prietenul meu John, care avea „aceeași problemă ca și tine” și pe care a rezolvat-o astfel [iar aici oferea soluția].
Când omul are o problemă, este atât de prins de ea încât nu mai vede soluția chiar dacă uneori aceasta este chiar în fața sa.
Ei bine, când cineva îți povestește despre o altă persoană care are „aceeași problemă ca și tine”, te transpui în acel film și devii acea persoană. Apoi, când povestea ajunge la momentul soluției, aceasta îți devine disponibilă și ție. Datorită faptului că „tu” ai ajuns la acea soluție, ea are o valoare uriașă pentru tine, de multe ori suficientă pentru a te ajuta să rezolvi problema.
Pentru a avea succes în utilizarea hipnozei, folosește-te de puterea poveștii iar rezultatele nu vor întârzia să apară.
Secretul V: Puterea Prefacerii
Deși de cele mai multe ori prefăcătoria are o reputație foarte proastă, când folosim hipnoza ea poate fi acea buturugă mică ce răstoarnă carul mare.
Nu de puține ori am lucrat cu oameni care îmi spuneau că ceea ce lucram cu ei „nu funcționează” la ei. De fiecare dată le-am spus, „prefă-te că funcționează”. De fiecare dată, a funcționat.
Exact cum spuneam și înainte atunci când vorbeam despre imaginație și despre povești, este suficient uneori să schimbăm doar un pic punctul de vedere pentru a avea o nouă viziune, una magnifică.
Atunci când îi spui cuiva „prefă-te că funcționează” noi de fapt îi spunem să creeze „artificial” o experiență cât se poate de reală. Mai ții minte ce ziceam despre mintea subconștientă? Că nu percepe diferența dintre „real” și „imaginar”?
Ei bine, când te prefaci, de fapt, faci.
În engleză sună chiar și mai bine „fake it until you make it.”
O altă variantă la a te „preface” este să folosești expresia „ca și cum”.
Este incredibil cât de multe probleme poate rezolva „ca și cum”. Ori de câte ori folosesc această expresie este ca și cum 😉 am luat în mână bagheta magică și dintr-o singură mișcare, am eliminat orice blocaj în calea succesului.
O a treia variantă este întrebarea „cum ar fi dacă?”
De câte ori nu ai auzit pe cineva spunând că se află într-o situație fără ieșire? Ei bine, în acel moment întreabă „Și cum ar fi dacă ai avea o soluție? Cum ar arăta acea soluție? Presupunând că ar exista o soluție, care ar fi aceea?”
Acest gen de întrebări ne ajută să pășim în afara cutiei, sau deasupra ei, și să o vedem dintr-un punct de vedere diferit.
Acest nou unghi ne oferă informații la care nu am avut acces până atunci iar acestea ne pot ajuta să obținem rezultatul dorit.
Utilizează aceste expresii în ședințele tale de hipnoză și vei vedea cât de ușor va fi să deschizi acea poartă către subconștient.
Secretul VI: Escaladarea Angajamentului
Ședința de hipnoză începe cu mult înainte să înceapă. Fiecare cuvânt, fiecare gest pe care îl manifești în prezența celui cu care vei lucra poate să te ajute sau să te împiedice în obținerea scopului dorit.
La Secretul Doi: Contractul, comparam hipnoza cu dansul și spuneam că unul conduce iar celălalt trebuie să se lase condus. Asta doar dacă vor să danseze superb și nu să iasă un haos total.
Ei bine, în anumite situații (și nu puține) cel cu care lucrezi are dificultăți în a se lăsa condus. Și pe bună dreptate.
Este pentru prima oară față în față cu o persoană necunoscută care îi cere tot felul de informații, unele dintre ele chiar foarte personale. Îi cere apoi să îi urmeze sugestiile „orbește” și să le execute imediat…
Pentru unii oameni este prea mult.
De aceea, înainte de a trece efectiv la treabă și a începe ședința de hipnoză, este necesar să stabilim un nivel de încredere care îi va permite clientului să urmeze sugestiile noastre rapid, ușor și fără reținere.
Aici intervine escaladarea angajamentului.
Dar ce înseamnă asta? Pe scurt, cu fiecare act pe care îl realizezi la sugestia mea, cu atât mai ușor îți va fi să le faci pe următoarele, fie intern sau extern.
Să îți dau un exemplu: Dacă ți-aș cere din start 100 RON sunt foarte mari șanse să nu îmi satisfaci această cerere. Dacă în schimb, îți cer 1 RON, nu ar fi nici o problemă nu-i așa? Ei bine, după ce mi-ai dat 1 RON, pot apoi să îți cer 10 RON și vei găsi că e OK pentru tine să mi-i dai.După ce mi-ai dat 10 RON, pot să îți cer 50 sau 100 RON și, datorită faptului că deja ți-ai dat OKul înainte la alte sume mai mici, mintea a învățat că este OK să faci acest lucru și îmi vei satisface cererea pentru o sumă mai mare.
La fel și când faci hipnoză. Înainte de a începe ședința „cere-i” clientului să facă mici gesturi care nu necesită un prea mare angajament din partea sa. După ce a făcut acest lucru de câteva ori, îi va fi mult mai ușor apoi să facă lucruri mult mai dificile și mai complexe, atunci când i le vei cere.
Ce înseamnă mici gesturi?
Spre exemplu, când intră în cameră sau în birou, îl rogi să se mute de unde s-a așezat și să se ducă pe alt scaun sau fotoliu.
Îi spui cum să își țină mâinile, indiferent de poziția actuală. NU există o poziție perfectă a mâinilor, dar el nu știe asta și oricum, nu contează. Ce contează este ca el să facă ce îi spui.
Același lucru îl poți face și legat de poziția picioarelor șamd.
Toate acestea le poți face foarte ușor, conversațional, înainte de a începe ședința propriu zisă. Asta arată cine conduce și cine este condus iar această definire foarte clară a rolurilor va ajuta enorm la rezultatul ședinței.
Secretul VII: Beneficii și Pierderi
General vorbind, există două motivații universale care stau la baza oricăror acțiuni pe care le realizăm: frica de durere și căutarea plăcerii.
În general dintre cele două, frica de durere este mult mai puternică fiind direct legată de instinctul de conservare și protecție.
Ei bine, atunci când cineva vrea să facă hipnoză pentru că vrea să rezolve o problemă sau vrea să atingă un anumit scop, este foarte important să clarifici care sunt Beneficiile/Avantajele/Câștigurile precum și Pierderile și suferința de care are parte dacă obține, sau dacă nu obține acel scop.
De ce este important acest lucru? Pentru că această clarificare îi aduce clientului, atât la nivel conștient cât și subconștient, o înțelegere mult mai bună a situației și o focalizare mai clară.
Odată ce ai această listă, este important să te folosești de ea ori de cât ori ai ocazia în timpul ședinței. Practic, este ca și cum i-ai cere clientului să îți zică ce ar vrea să audă, să îi sugerezi în timpul ședinței.
Cu cât lista este mai clară, mai bogată, cu atât mai bune vor fi rezultatele și cu atât mai „adânc” îl vei atinge atunci când i le reamintești.
Pentru un efect cât mai puternic, începe întotdeauna mai întâi cu Suferința și Pierderile și apoi cu câștigurile și beneficiile.
Un metastudiu (studiu al studiilor, suma mai multor studii) al celor mai bune prezentări din toate timpurile, de la John F. Kenedy la Winston Churchill, de la Martin Luther King la Steve Jobs a arătat că cel mai bun raport este de 80% Negativ vs 20% Pozitiv la începutul sesiunii schimbând apoi ușor pe parcurs ca la final să ajungă să fie exact invers.
Astfel, la fiecare trei sau patru cuvinte, emoții, sentimente negative, spui unul pozitiv iar la final invers.
După enumerarea a trei sau patru probleme spui un beneficiu, o soluție. La final, spui o problemă și vii cu patru soluții.
Secretul VIII: Puterea Cuvântului
Cei mai buni terapeuți sunt cei care pot vorbi „pe limba clientului”. Cu cât faci asta mai bine, cu atât succesul tău va fi mai mare. Dar cum faci asta mai exact? Simplu, îl întrebi.
Tot timpul lucrezi cu materialul clientului, iar în cazul de față asta înseamnă să folosești exact aceleași cuvinte, fraze, expresii folosite de client atunci când îți spune ce vrea să obțină.
Notează-ți aceste informații ad-literam (cuvânt cu cuvânt) și caută să le redai apoi nu doar ce ți-a spus, cuvintele pe care le-a folosit, dar și modul, intonația, puterea cu care le-a zis.
Comunicare este în cea mai mare parte inconștientă, de la cuvinte, la pauze, la ton, etc. Această comunicare „automată” provine direct de la nivel subconștient. Dacă noi putem să îi redăm clientului aceeași informație exact așa cum ne-a transmis-o el inconștient, de la nivel subconștient, atunci vom fi reușit ceva extraordinar: să comunicăm conștient cu subconștientul său.
Este ca și cum avem parola care deschide poarta către subconștient iar sugestiile pe care i le dăm la pachet vor fi aproape întotdeauna acceptate instantaneu.
Dacă ți-a zis, spre exemplu, că dacă va continua să facă ce a făcut până acum (acțiunea, obiceiul, problema pe care nu o mai dorește) va ajunge „la sapă de lemn” sau, și mai rău, va ajunge „în groapă”, atunci tu îi vei repeta exact același lucru.
În timpul ședinței nu îi spui că va ajunge „sărac” sau că va „muri” pentru că aceste expresii nu poartă aceeași valoare pentru el și drept urmare efectul transformator se diminuează.
Folosește-te de expresiile sale, cu intonația sa și introdu apoi sugestia de schimbare, de transformare pe care o dorește.
Cum știm care este aceasta? Ne-a spus-o tot el, atunci când l-am întrebat de beneficii și avantaje.
Să presupunem că vine Costică și spune că vrea să se lase de fumat. Tu îl întrebi de beneficii și avantaje și ți le notezi întocmai.
Începi apoi ședința de hipnoză și îi redai ce ți-a spus, cuvânt cu cuvânt, căutând să folosești cât mai multe exemple și metafore pentru a crea o imagine cât mai reală, cât mai vie pentru el.
Te folosești de cuvintele și expresiile sale pentru a vorbi „pe limba lui”:
„Dacă nu te lași de fumat ajungi la sapă de lemn. De fapt, direct hrană pentru viermi te faci. Și nu dorești acest lucru pentru că atunci odată ce vei fi scăpat de pacostea asta vei putea în sfârșit să te bucuri de copiii tăi și familia ta.”
După cum vezi, m-am folosit de principiile de la Secretul VII: Beneficii și Avantaje pentru a creat această formulare. Am enumerat trei probleme și apoi am enunțat un avantaj. Am folosit exact cuvintele sale, modul în care le-a spus, tonul, gesturile, privirea, respirația, nivelul, puterea cu care le-a spus. Cu cât este mai „identic” cu modul în care el le-a spus, cu atât mai puternică va fi sugestia.
Secretul IX: Ancorare
Deși este foarte complexă și întortocheată, la nivelul său cel mai profund mintea noastră este de fapt foarte simplă. Nu ar putea să facă toate aceste operații complexe dacă nu ar fi de fapt atât de simplă.
Cu toții știm că „Marile adevăruri sunt simple”. Una dintre modalitățile de interpretare a acestui aforism este aceea că totul se poate reduce la câteva idei de bază.
La Secretul VII vorbeam despre faptul că la baza oricărei acțiuni se află fie fuga de durere sau căutarea plăcerii. Acesta este spre exemplu un mare adevăr simplu.
Pentru a-și ușura munca, mintea are nevoie de automatizare. Orice proces conștient necesită efort și drept urmare, cu cât mintea va reuși mai rapid să automatizeze procesele pe care le realizăm, fie ele fizice, emoționale, mentale sau de orice altă natură, cu atât va economisi mai multă energie.
Cel mai simplu mod de a automatiza și drept urmare de a economisi energie este să asocieze cât mai multe elemente într-o singură experiență. Astfel, când unul dintre acele elemente este activat, acesta le re-activează pe celelalte și se pune în mișcare o reacție în lanț care are ca finalitate retrăirea unei stări, apariția unui gând, sau o reacție fizic.
Cu cât o experiență este mai bogată în elemente, cu atât ea va fi mai puternică, mai vie, mai reală și se va înscrie mai adânc în mintea și sufletul nostru.
Urmând acest șir logic, oricare dintre elementele componente ale unei experiențe poate fi un declanșator, butonul apăsat care activează acea experiență, reacție, emoție, amintire, senzație.
În NLP și în hipnoză acest element declanșator este numit „ancoră”. Pe scurt, orice eveniment din viața ta are o ancoră (unul din elementele sale componente) și dacă reușești să reproduci acea ancoră cât mai bine, cât mai aproape de cum a fost la momentul inițial, poți astfel să re-trăiești acel moment ori de câte ori vrei, doar declanșând ancora.
Cu cât incluzi mai multe simțuri în acea ancoră, cu atât ea este mai puternică. Cu cât starea emoțională în care este „instalată” ancora este mai intensă, mai puternică, cu atât ancora va fi mai eficientă în viitor. Acesta este motivul pentru care îți sugerez să exacerbezi starea clientului înainte să îi „instalezi” ancora.
De ce să folosim această tehnică? Pentru că această ancorare funcționează ca o scurtătură. Dacă la un moment dat nu te simți în cea mai bună formă dar ai nevoie să fii în cea mai bună formă, poți să te folosești de o ancoră pentru cea mai bună formă, pe care ai creat-o în trecut și acum să activezi. Activarea ei, aduce cu sine starea, forma ta cea mai bună. Instant!
Prin urmare, în timpul ședinței de hipnoză, poți să ancorezi una sau mai multe stări minunate, de excelență, de fericire, de forță pe care clientul apoi le va putea folosi oricând va dori. Acesta este un extra bonus pe care îl poți oferi clientului și pentru care îți va fi foarte recunoscător.
Acum TU cunoști acest lucru și îl vei putea folosi cu clienții tăi!
Secretul X: Sugestiile Post Hipnotice
Acest Secret este atât de mare încât trebuie să spun cu părere de rău că am întâlnit foarte puțini oameni care îl folosesc, deși are o putere uriașă și nu necesită nici un efort în plus. De cele mai multe ori, Sugestiile Post Hipnotice nu sunt mai lungi de o propoziție dar o Doamne, cât de eficiente pot fi!
Sugestiile Post Hipnotice sunt oferite în timpul ședinței și fac referire la ce se va întâmpla după ce ședința s-a terminat. Aceste sugestii pot astfel să extindă efectul ședinței mult după încheierea sa.
Sunt ca un parfum minunat ce persistă mult și se reactivează în funcție de felul în care a fost oferită sugestia.
Poți să faci acest lucru în cel puțin două moduri.
Unul ar fi să dai sugestia că după ce pleacă de la ședința cu tine se va simți excelent iar seara va dormi profund, ca un prunc, a doua zi trezindu-se plin de viață, plin de energie.
Un al doilea mod ar fi să folosești Secretul IX: Ancorarea și să îi sugerezi că ori de câte ori vede culoarea roșie spre exemplu, sau ori de cât ori aude un anumit sunet, sau orice alt stimul consideri necesar în acea ședință, el va trăi o stare minunată, pozitivă, benefică.
Aceste sugestii post hipnotice sunt extrem de eficiente mai ales când clientul se va reîntâlni cu stimulul care până acum îi crea un disconfort. Spre exemplu, discuții cu un coleg la servici sau, dacă avea frică de câini și acum nu mai are, sau când merge într-un anumit loc, șamd.
Acest pas al ședinței se realizează numai după ce problema a fost rezolvată și niciodată înainte. Ceea ce a fost până acum o problemă poate fi de acum înainte un simbol al puterii, al controlului, al sănătății. Dacă până acum persoana respectivă avea fobie de câini și ori de câte ori vedea un câine avea o reacție intensă negativă, acum poți sugera că, de fiecare dată când vede un câine, acest lucru îi reamintește de puterea pe care o are asupra vieții sale, de libertatea pe care o are acum, de controlul pe care în sfârșit l-a recăpătat.
Într-o formă mai simplă, așa cum spuneam mai sus, poți să te folosești de elemente din viața de zi cu zi pentru a întări rezultatul obținut. Nu este necesar ca aceste elemente să aibă legătura directă cu ședința sau cu clientul.
Astfel, poți sugera ca ori de câte ori vede un porumbel, acesta îi va reaminti de transformarea obținută, de succesul său și îi va da o stare de bine, de reușită, un sentiment de putere și control asupra vieții sale.
Lasă-te inspirat de moment și cu siguranță vei oferi cea mai bună sugestie pentru acea persoană, în acel moment.
Secretul XI: Cadoul
Felicitări!
Dacă ai citit până aici primești un cadou bine meritat 🙂 !
Oamenii iubesc să primească cadouri! Este și normal să fie așa pentru că se simt iubiți, apreciați, importanți, validați atunci când primesc aceste cadouri și atenții.
Am fost învățați că trebuie să primim cadouri de la altcineva. De la oricine altcineva în afară de noi înșine. Cu toate acestea, nimeni nu ne poate iubi, aprecia, valida, respecta mai mult decât o facem noi cu noi înșine.
Putem percepe dragostea celorlalți doar prin filtrul dragostei noastre pentru noi. La fel și cu respectul, aprecierea, bunătatea și toate celelalte calități. De aceea, ori de câte mi se ivește ocazia, caut să îi ajut pe oameni să se iubească mai mult, să se descopere, să se recunoască să se valideze cât mai mult, ei pe ei.
De fiecare dată când lucrez cu cineva, la finalul ședinței îi ofer un cadou din partea mea și apoi, îi spun să își ia și el un cadou.
Cadoul meu este recunoștința pe care i-o ofer pentru onoarea pe care mi-a făcut-o de a avea încredere în mine să îl/o ajut cu ce a avut în acea ședință și de a-mi permite să fiu parte din experiența sa de transformare.
Apoi, îi spun să meargă să își cumpere un cadou, ceva neperisabil și necombustibil, prin care să își mulțumească sieși pentru rezultatul obținut. Un cadou care să îi rămână multă vreme și pe care ori de câte ori îl va vedea, îi va reaminti de transformare obținută. Sună familiar nu-i așa? 😉
Ca să fiu sigur că face acest lucru, îi spun să meargă să ia cadoul imediat după ședință și să îmi trimită o poză cu el. Nu primesc o poză de fiecare dată însă de cele mai multe ori, acest detaliu îi ajută pe oameni să nu tărăgăneze și chiar să facă acest lucru.
Uneori mi se mai întâmplă să mă revăd cu unii oameni cu care am lucrat și invariabil, îmi arată bucuroși cadoul pe care și l-au făcut.
Așadar, acest cadou deschide poarta iubirii și respectului de sine dar acționează ulterior și ca o ancoră care se reactivează și se re-întărește ori de câte ori o va vedea.
–––––––––––––––––––––––-
Acestea au fost cele Zece [Unsprezece 🙂 ] Secrete ale Hipnozei.
Oricare dintre acestea te vor ajuta să fii mai bun în ceea ce faci, fie în a te ajuta pe tine însuți fie în lucrul cu ceilalți. Cu cât vei folosi mai multe dintre ele cu atât succesul tău va fi mai mare.
Sper că ți-am trezit interesul și dorința de cunoaștere. Îți doresc să nu te oprești niciodată din învățare și să rămâi mereu cu mintea deschisă.
Toate aceste informații precum și multe altele fac parte din Trainingul Profesional de Hipnoză pe care îl organizăm periodic în România. Dacă dorești să afli mai multe despre acest Training dă click aici și află când are loc următorul training.
Eugen C. Popa
Președinte Asociația Română de Hipnoză
[…] și mentalismul, ne spune părerea sa despre utilizarea scenariilor în cadrul ședințelor de hipnoză și ne oferă detalii despre certificarea pe care o primește orice participant la cursul de 2 […]
[…] în vieți anterioare este un “fenomen” prin care oamenii se întorc în timp folosindu-se de hipnoză și pretind că-și revăd experiențe trăite într-o viață anterioară. Acest tip de regresie […]
[…] de către Dr. David Muss din Marea Britanie, care a susținut la începutul anului la invitația Asociației Române de Hipnoză primul Training de Certificare Internațională din România. Tehnica Rewind este de asemenea una […]